Skip to main content

Status:
Forespørg på pladser

Malerisk krydstogt på romantiske Rhinen og yndefulde Mosel

Mosel og Rhinen er som skabt til et malerisk flodkrydstogt. Floderne bugter sig mellem stejle skifferbjerge, grønne vinmarker, idylliske små byer, middelalderborge og store skove. For hvert et sving på floden folder nye oplevelser sig ud og det er næsten umuligt at løsrive sig fra den fantastiske udsigt. Når vores flotte skib lægger til, tager vi selvfølgelig på opdagelse på land og går gennem brostensbelagte gader, besøger en vingård, smager på de lokale specialiteter, og med bussen tager vi dig med til de største seværdigheder i området. Her er på én og samme tid afslapning og store oplevelser hver dag.

Turens program og gennemførelse

Vi har valgt at sejle med M/S Leonora, da skibets sejlplan giver os de bedste oplevelser. De fleste dage lægger skibet fra land om morgenen, så vi oplever de smukke landskaber fra skibet i løbet af formiddagen. Efter frokosten ombord, er der typisk om eftermiddagen tid til oplevelser på land. Vores egen bus følger os på landjorden og er klar til at tage os med på udflugt, når vi lægger til. I flere byer bliver skibet liggende til ud på morgenen, så der er tid til at gå aftenture på land og måske finde hyggelige, lokale vinstuer eller bare nyde aftenstemningen i de charmerende byer.

Søg rejse

Rejseprogram

1. dag: Udrejse og indkvartering på skibet i Alken
Efter opsamling sejler vi fra Rødby til Puttgarden og begiver os direkte mod Mosel og den lille by Alken, hvor vi stiger ombord på M/S Leonora og indkvarteres for syv nætter. Efter check-in serveres sen aftensmad, der består af en let anretning. Skibet ligger i Alken for natten, så vi kan få en god nattesøvn og vågne til fantastiske naturoplevelser næste morgen.

2. dag: Alken - Zell – Traben Trarbach
Hele formiddagen kan vi nyde sejladsen på den smukkeste del af Moselflodens løb forbi stejle vinmarker og charmerende små byer. Klimaet i Moseldalen er mildt og fra skibets soldæk har vi den mest fantastiske udsigt. Vi passerer fem sluser på vores vej til den hyggelige vinby Zell, der er verdensberømt pga. historien om ”Zeller Schwarze Katz” og hvidvinen af samme navn. Vi fortsætter sejladsen gennem de maleriske landskaber og ankommer sidst på eftermiddagen til endnu en betagende vinby, nemlig Traben-Trarbach. Byen består af to byer, som ligger på hver sin side af floden, men de har været forenet siden broen blev bygget i 1898. Byggestilen her er ganske særpræget, fordi begge bydele brændte i slutningen af 1800-tallet, og efterfølgende er genopbygget i den fantasifulde og farverige jugendstil. Der bliver tid til at gå på opdagelse i Traben-Trarbach og måske nyde et glas kølig Moselvin på en af byens hyggelige beværtninger.

3. dag Traben Trarbach – Mehring (Trier)
Tidligt på morgenen sætter M/S Leonora kursen mod Tysklands ældste by Trier. Vi ankommer til den lille by Mehring, og her venter vores egen bus på os, og kører os de sidste 18 kilometer ind til hjertet af Trier. Byen er med rette stolt af sit motto: ”2000 års historie på 1000 skridt”. Byen blev grundlagt af romerne og her finder vi rester af både amfiteater, romerske bade og sågar en hel romersk byport. Vi kører en lille tur omkring byen med bus, og fortsætter derefter til fods ind til bykernen og den flotte gågade. Her ser vi bl.a. de flotte borgerhuse på markedspladsen og den imponerende domkirke, der er Tysklands ældste. Der bliver selvfølgelig  også tid til shopping og måske eftermiddagskaffe på en af de mange fortovscafeer kunne friste?

4. dag: Mehring – Bernkastel- Kues
Endnu en flot formiddag på floden venter os, og nu sejler vi med strømmen til Mosels mest kendte bindingsværks by Bernkastel-Kues. En ubeskrivelig charmerende by, hvis markedsplads har gjort den berømt verden over. Her er store og små, skæve og spidse bindingsværkshuse, der tilsammen skaber en sand eventyrkulisse omkring pladsen. De små, smalle gader og stræder folder sig ud fra markedspladsen og er fyldt med bedårende huse, fortovscaféer og butikker. Bernkastel-Kues er på alle måder en eventyrlig by.

5. dag Bernkastel-Kues – Cochem
Kursen er sat mod Moselflodens udmunding i Rhinen, men for at komme i niveau med Rhinen, skal vi i dag gennem 4 sluser. Undervejs lægger vi til i den spændende by Cochem, der er kronet af den storslåede Reichsburg Cochem på klipper højt over byen. Der er mulighed for at tage en minibus til borgen, der i dag fungerer som museum, eller måske blot spadsere en tur i den livlige gågade og nyde livet på den flotte moselpromenade.

6. dag Cochem – Rüdesheim

Først på morgenen runder M/S Leonora ”det tyske hjørne” i Koblenz og vi glider nu ind på den stolte flod Rhinen. Hele strækningen fra Koblenz til Rüdesheim er kendt som ”Den romantiske Rhin”. Her ligger de gamle borge og ruiner som perler på en snor med små, hyggelige vinbyer for deres fod. Hele området er en storslået blanding af dramatisk historie og flot natur, og det hele opleves allerbedst fra flodsiden. Undervejs passerer vi den berømte og berygtede Loreley-klippe, inden vi ankommer til Rhinens mest kendte vinby Rüdesheim. Her venter bussen på os og tager os med til toppen af vinmarkerne bag byen, hvor vi hilser på det enorme monument Germania. Skulle du have lyst til det, er det muligt at tage svævebanen tilbage til byen, og der bliver selvfølgelig tid til at nyde bylivet, spadsere en tur i den verdenskendte Drosselgasse og smage på byens fremragende vine.

7. dag Rüdesheim – Koblenz
De smukke floddale bliver man aldrig træt af, og denne formiddag kan vi igen nyde ”Den romantiske Rhin” på vejen tilbage til Koblenz. Her tager vi på en lille rundtur, der fører os ud til kanten af ”det tyske hjørne”, hvor den store rytterstatue af Kejser Wilhelm troner netop hvor Mosel og Rhinen løber sammen. Der bliver også tid til en shopping tur i den gode handelsby, inden vi vender tilbage til skibet, hvor aftenen byder på afskedsmiddag med underholdning, sang og musik.

8. dag Koblenz
Alle eventyr har en afslutning, og denne dag forlader vi M/S Leonora efter morgenmaden og sætter igen kursen mod Danmark. Færge fra Puttgarden til Rødby og hjemkomst hen på aftenen.

Vi gør opmærksom på, at programmet og sejlplanen er vejledende, se nærmere under ”Rejsebestemmelser”.